Większość ludzi szukających interesującej pracy często nawet nie jest świadomych swoich obowiązków i praw. Często ich wiedza kończy się tym, co powiedział potencjalny szef. To tylko część informacji, którą powinniśmy znać. Oprócz tego, co podpiszemy, jest również zbiór innych, bardziej ogólnych zasad, które musimy koniecznie poznać by wiedzieć, jakie zasady rządzą zatrudnieniem. Zbiór tych ogólnych reguł określa kodeks pracy. Przyglądając się definicji, kodeks stanowi pewien zbiór przepisów regulujących pewną daną dziedzinę stosunków społecznych. Kodeks w największym skrócie można przedstawić jako zbiór praw.W II RP istniały kodeksy wydawane jako rozporządzenie z mocą ustawy. Dziś natomiast kodeksy są wydawane w formie ustaw. Kodeksy nazywane są czasem w inny sposób, na przykład kodeks pracy nazywa się też jako prawo pracy. Aktualny kodeks pracy uchwalono w 1974 roku. W 1990 roku zostały wprowadzone do niego poprawki, które obowiązują do dzisiaj. Reguluje on większość praw i obowiązków pracowników niezależnie od podstawy prawnej zatrudnienia. Co znajdziesz w tym kodeksie? Na przykład: wynagrodzenia, obowiązki pracownika i pracodawcy, czas pracy. Poszczególne działy podzielone są na podrozdziały. Na przykład kodeks pracy urlop dzieli na podrozdziały: urlop bezpłatny i urlop wypoczynkowy. Zanim weźmiemy się za poszukiwanie pracy, zalecam wcześniej zapoznać sie także z kodeksem pracy. Tak profilaktycznie, żeby nie było w przyszłości problemów.